torsdag 9 september 2010

Inför Bok- och biblioteksmässan: Tips och favoriter

av TOR BILLGREN

"Afrika" är det något bisarra temat för årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg. (Förra året var det "Spanien", året innan "Litauen"...) Jag missar den tyvärr, eftersom jag reser till Sydafrika just när den pågår. Här kommer några tips på författare ni inte får missa. Länken i deras namn leder till bokmässans presentationer:

Richard Dowden
Veteranreporter och f.d. afrikaredaktör på The Economist. 2008 publicerades hans omfattande och mycket angelägna bok "Africa - Altered States, Ordinary Miracles", som nu kommit på svenska under titeln "Afrika - Framtidens kontinent". Min recension av boken kommer snart i Sydsvenskan.

Deon Meyer
Otroligt populär sydafrikansk kriminalförfattare som ges ut på svenska av Weyler Förlag. Jag recenserade hans sjätte bok "Devil's Peak" i Sydsvenskan i somras, en spännande och viktig historia om att ta lagen i egna händer.

Jonathan Shapiro, alias Zapiro
Sydafrikas vassaste satiriker. 2008 släppte han praktverket "The Mandela Files", som kan ses som en tredelad biografi: över den unga demokratin Sydafrika, över dess förste president Nelson Mandela och över Zapoiro själv. Min recension av boken ligger här. Och här ligger mina övriga Zapirotexter.

Petina Gappah
Zimbabwisk författare som numera bor i Genève. Mest uppmärksammad för novellsamlingen "An Elegy for Easterly" som kom på svenska tidigare i år. Den 20 september intervjuar Louise Epstein Gappah i Biblioteket i P1. Jag medverkar i samma program med en intervju med den sydafrikanska författaren Lauren Beukes.

Kopano Matlwa
Sydafrikansk medicinstudent som debuterade 2006 med den hyllade romanen "Coconut", som nyligen kommit på svenska. När jag intervjuade Lauren Beukes i våras lyfte hon upp just Matlwa som en av de mest intressanta unga författarna i landet. Så här sa hon om hennes senaste bok "Spilt milk":

”Spilt milk” är en allegori över Sydafrika. Den börjar 1994 och handlar om en svart rektor som har en affär med en vit präst. Den handlar om vad det innebär att vara svart respektive vit, och om löftena vi gav till varandra då för sexton år sedan, när vi talade så idealistiskt om ”Regnbågsnationen”. Och hur den sedan föll sönder – ett faktum som vi måste erkänna och komma över."

Nils Resare
Författare till reportageboken "Mutor, makt och bistånd", som handlar om Sydafrikas skandalösa uppköp av JAS Gripen och den korruption som blev en ofrånkomlig del av affären. Det är en ytterst angelägen bok om rötan, inte bara i Sydafrikas politiska elit, utan också inom SAAB och det svenska rättssystemet, som mer eller mindre är designat för att korruption i nationens tjänst inte ska kunna utredas. Jag skrev en krönika om boken i Sydsvenskan för några veckor sedan.

Dessutom medverkar flera rutinerade afrikakorrespondenter på mässan, t.ex. Anna Koblanck, som skrivit för DN i många år, f.d. SR-korren Vincent Dahlbäck och Görrel Espelund, som rapporterar för bland annat Sydsvenskan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag bugar och tackar! Verkligen bra sammanställning! Jag blir grön av avundsjuka! Trots bokmässans effektiva sammanslagning av all slags litteratur från, och om, en hel kontinent,så ska det bli kul att åka dit. Din lista hjälper mig att välja vilka seminarier jag ska gå på, du är den mänskliga varianten av mässplanerare! :-)
/ike