fredag 10 december 2010

Lucka 10: Kina

text & bild TOR BILLGREN



Det dröjde inte särskilt länge innan jag anade vad det var frågan om när jag kom farande längs det gigantiska vägbygget utmed Botswanas norra gräns under en resa i våras – mil efter mil av spikrak väg, färdig att asfalteras. Och när vi passerade lägret med de hundratals arbetarbarackerna i prydliga rader, alla med en vattentank på taket, fick jag mina misstankar bekräftade: alldeles innanför muren smattrade Botswanas blåvitsvarta flagga tillsammans med Kinas rödgula.

“The way ahead” stod det på engelska och kinesiska på ena sidan av infarten. ”In pursuit of perfection” på den andra.



Detta var i april och det skulle förvåna mig om bygget inte har stått klart i månader. För det är så Kina opererar. Blixtsnabbt och beslutsamt. Och konsekvensneutralt. Kineserna ställer inga frågor och bryr sig inte om vad de afrikanska ledarna gör med infrastrukturen och miljardlånen de ställer till förfogande. Och de kräver – naturligtvis – ingen respekt för mänskliga rättigheter, yttrandefrihet eller demokrati. Bara att afrikanerna ska vara lite schyssta i FN. Och att de ska öppna sina marknader för kinesiska varor.

Läs mer orsakerna till och konsekvenserna av Kinas verksamhet på kontinenten i mitt inlägg Fredspristystnad från Afrika.

Inga kommentarer: