söndag 5 december 2010

"Allt kommer att avslöjas imorgon"

av TOR BILLGREN

"Allt kommer att avslöjas imorgon", säger advokaten till den 31-årige chaufför som är en av de tre misstänkta för inblandning i mordet på en svensk turist i Gugulethu den 13 november. De tre kommer att framträda i Wynberg Magistrate's Court imorgon.

Här är det senaste i ryktes- och insinuationskarusellen kring fallet, jag saxar ur The Sunday Independent:

  • Maken till den mördade kvinnan – som media och allmänhet försöker utmåla som hjärnan bakom mordet – befinner sig enligt sin publicist inte i Sydafrika. Mail & Guardian påstod förra veckan att myndigheterna skulle begära honom utlämnad från Storbritannien om han inte kom självmant.
  • Makens advokat har dragit sig ur målet.
  • Den mördade kvinnans familj i Sverige överväger att anlita en privatdetektiv.
  • De båda misstänkta bilkaparna påstår sig ha blivit utsatta för tortyr under förhören.

The Sunday Independant tycker av någon anledning även att det är relevant att redovisa att maken varit förlovad med dottern till en förmögen flygbolagsmagnat. Det är dock oklart på vilket sätt detta skulle vara graverande.

Eftersom fallet drivs av en perversa och omvända medielogiken att maken betraktas vara skyldig till mordet tills han bevisat motsatsen, är det naturligtvis av största vikt att saken reds ut så fort som möjligt. Men om jag känner det sydafrikanska rättssystemet rätt, så kommer morgondagens förhandlingar bara att sluta i en senareläggning av rättegången, som så ofta när det gäller känsliga och komplicerade fall i Sydafrika.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!
Jag gör ett skolarbete och skriver om Sydafrika och det verkar som om du kan en hel del. Jag tänkte om du kanske kunde hjälpa mig. Jag har några frågor som jag inte får svar på även fast jag sök och letat jätte mycket. Och jag kom in på din blogg när jag letade efter någon fråga så jag tänkte att du kunde hjälpa mig. Här är frågorna: How does the social welfare system work? What issues are important for the people?
❖ How do you describe the typical personality in your country?
❖ What does your country excel in (vara främsående inom), e.g. science, sports, arts, manufacturing, the film industry, the media (television and papers) etc.
❖ How does the political system work? Whatʼs the name of the Prime Minister and the ruling party?

Skulle vara jätte snäll om du kunde hjälpa mig eller länka till några bra sidor som du kanske vet om.

Tack på förhand Linn ( linnvihmaandersson@hotmail.com )