torsdag 10 september 2009

Twitter: Reinfeldts statsbesök i Sydafrika

av TOR BILLGREN

Den 10 september var statsminister Fredrik Reinfeldt i egenskap av EU:s ordförande på toppmöte i Kapstaden. Jag bestämde mig för att följa mötet på plats, trots att jag inte hade lyckats sälja in jobbet till någon redaktion. Här ligger texter och bilder.

15:20
Så där, nu är jag inne på parlamentsområdet. Det var ju lätt.

15:35
Soldaterna står redo att hissa den svenska flaggan.

15:42
Perfekt, där går solen i moln. Står i motljus.

15:47
Nu kommer musikkåren.

16:01
Reinfeldt inspekterar trupperna motvilligt och tafatt. Nu sydafrikanska nationalsången.

16:06
Two metres from Zuma now

16:27
All the correspondents are working on their laptops. The reporter without a cause is eating snacks. Mmm meatballs.

16:34
Nu kom Mats Knutsson. Stolt som en tupp. Fick flyga regeringsplan hit till Kapstaden.

17:21
Den svenska presstruppen består av SR, DN, SvD, Billgren och TT. Och Knutsson förstås.

18:07
Alla frågorna på presskonferensen handlar om Zimbabwe. Zuma: problemen i Z beror INTE på sanktionerna.

18:22
Zuma: Vi tror att lyftande av sanktionerna kan påskynda utvecklingen. Vi vill försöka övertala EU att lyfta dem.

18:26
Åker buss med statsministerns pressfolk. De är oroliga för att presidentsviten ska verka för lyxig för pressmötet.

18:56
I presidentsviten på Table Bay Hotel. Snart kommer statsministern. Utsikt! Vatten! Table Cloth!

19:32
FR talade mest om klimatfrågan. Nu sätter sig korrarna och jobbar med sina texter och jag åker hem och tar ett bad.

Inga kommentarer: