fredag 3 december 2010

Lucka 3: Sydafrikas bästa restauranger

av TOR BILLGREN

EatOut-guiden är en bra följeslagare på sydafrikavistelsen, även om man bara besöker landet några veckor. Den listar landets tusen bästa matställen och har en prestigefull tio-i-topp-lista, som avslöjas i slutet av november varje år.

2010 års lista bjuder på en hel del dramatik. Hela sex av krogarna från förra årets topplista har åkt ut (La Colombe (#1, Kapstaden), Mosaic Restaurant (#2, Pretoria), The Roundhouse (#5, Kapstaden), The Restaurant at Grande Provence (#6, Franschhoek), The Greenhouse at the Cellars (#7, Kapstaden) och 9th Ave Bistro (#9, Durban)).

Men som vanligt kan man konstatera att det är hit till Kapstaden man ska resa om man är intresserad av mat och vin. En av toppkrogarna ligger mitt i stan, fyra på vingårdar runt grannstaden Stellenbosch, en ligger i Franschhoek en knapp timmes bilfärd bort, och ytterligare en ligger i Paarl. Mad andra ord: Sju av Sydafrikas tio bästa krogar ligger inom en sjumilsradie från Kapstaden.

Jämför med landets – nej kontinentens – finansiella medelpunkt Johannesburg, som bara har två krogar på listan.

När jag bläddrar i guiden bland restaurangerna som rekommenderas i Stellenbosch noterar jag att mitt favoritställe Apprentice på Andringa Street inte finns med. Det är idealt för frukost, lunch och middag, och ligger alltid i skugga. Ett ställe jag saknar i Kapstaden är Nzolo Brand på Church Street. Det är väl i och för sig mer ett café, men deras butter chicken är en av de mest utsökta rätterna som serveras i stan.

Här är den så: EatOuts lista över Sydafrikas 10 bästa krogar 2010:

1.
Rust en Vrede (#3.)
Vingården Rust en Vrede utanför Stellenbosch
Här åt vi julmiddag förra året. Fine dining i den högre skolan i svårslagen miljö och magisk utsikt. Mycket minnesvärd avsmakningsmeny.

2.
The Tasting Room at Le Quartier Francais
Franschhoek
Jag besökte stället 2006 men minns fortfarande vad jag åt: tartar på springbok, samt anka.

3.
Jordan Restaurant
Vingården Jordan, utanför Stellenbosch
Nykomling som jag inte hunnit besöka. Men kocken George Jardine har en krog några hundra meter från vår lägenhet (Jardine på Bree Street), som jag har mycket goda erfarenheter av.

4.
Bosman's
Paarl
Inte testat. Det är inte ofta man har ärende till Paarl, men Bosman's kommer definitivt att att bli ett sådant.

5.
DW Eleven - 13
Johannesburg

6.
Terroir (#4.)
Vingården Kleine Zalze utanför Stellenbosch
Jag har inte ätit middag här, men väl några luncher. Dyrt med fantastiskt bra. Provencalskt mysigt i fullständig avskildhet. Kleine Zalze är för övrigt vingården som producerar Foot of Africa, som är det enskilt mest sålda vinet i Sverige. Det tillhör dock bottenskrapet i vingårdens sortiment och är inte särskilt representativt.

7.
Aubergine
Kapstaden
Lysande restaurangmaskineri i fransk stil med en av stans bästa vinlistor.

8.
Roots (# 8.)
Krugersdorp (Johannesburg)

9.
Overture (#10.)
Vingården Hidden Valley utanför Stellenbosch
Utsökt avsmakningsmeny som måste bokas minst ett par veckor i förväg. Att stället heter Hidden Valley är ingen slump. Måste upplevas.

10.
Hartford House
Mooi River

Inga kommentarer: