måndag 27 september 2010

Häpnadsväckande medial likriktning under Bokmässan

av TOR BILLGREN

Om man bara har tillgång till svenska kultursidor via nätet, är det sannerligen inte lätt att hålla koll på vad som skrivs. Sajterna är ofta usla och uppdateras sällan och ofullständigt, detta gäller särskilt stockholmstidningarna.

Men när jag surfar omkring på dessa styvmoderligt behandlade sajter för att få en bild av vad som skrivits om den afrikanska litteraturen i samband med årets Bok- och Biblioteksmässa, blir det tydligt att svenska kulturskribenter inte lade ner särskilt mycket tid på research och idéarbete inför helgen i Göteborg. Man applåderade den mångfald som ändå visade sig rymmas i det i förstone absurda temat "Afrika" – 800 medverkande från 36 länder – men istället för att ta till vara på denna mångfald och presentera något eget och unikt för sina läsare, valde man i stor utsträckning att följa det mediala lämmeltåget. Och årets vinnare är: Pressavdelningen på Albert Bonniers Förlag, som ger ut den zimbabwiska författaren Petina Gappah. Herregud, hon är ju till och med på omslaget till mässkatalogen. Är det så enkelt att styra innehållet i svenska medier?

Petina Gappah (Albert Bonnier)
Svenska Dagbladet
P1 Biblioteket
Göteborgs-Posten
Kristianstadsbladet
Sydsvenskan

Alain Mabanckou (Weyler)
Svenska Dagbladet
Aftonbladet
Kristianstadsbladet

Kopano Matlwa (Tranan, Jacana)
Göteborgs-Posten
Kristianstadsbladet
Svenska Dagbladet

Ondjaki (Tranan)
Aftonbladet
P1 Biblioteket

(Jag sticker inte under stol med att jag delvis kastar sten i glashus. Jag har själv flaggat för både Petina Gappah och Kopano Matlwa här på bloggen. Men det var långt innan Bokmässan...)

___________________________
Mer från Bokmässan

Skulle inte brazzavillekongoleser förstå franska?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förhoppningsvis kommer det mer artiklar, kanske det behövs lite mer efterforskning innan man vågar publicera? Å andra sidan kallas det dagstidningar, och nu är bokmässan över...allt som skrivs i tidningarna är inte publicerat på webben, ibland är det jättesvårt att hitta artiklar som man vet ska finnas, detta gäller även mer sydliga dagstidningars webb. :-) Hade varit kul om det hade varit lättare att hitta artiklarna på webben! Letade t ex ett tag igår efter Rakel Chukris text på webben, det tog lite tid, fastän jag hade pappersversionen i min hand!
Hade jag haft mer tid hade jag skrivit om bokmässan och författarna! Men var skulle det publiceras?
/IKE

Magnus Eriksson sa...

Så jäkla illa kan vi inte ha skött oss, eftersom vi recenserade den sydafrikanska utgåvan av Spilt Milk i SvD i onsdags. När du, som du säger, "flaggade" för Kopano Hatlwa fanns den boken endast med via hörsägen i din kommentar. För egen del ger jag flaggandet fan, och läser och skriver i stället.

Vänliga hälsningar,
Magnus Eriksson, SvD