fredag 8 april 2011

Swaziland: Regimen förbjuder planerade demonstrationer

av TOR BILLGREN

Den 12 april har sedan länge varit fastställt som demonstrationsdag i Swaziland, det lilla landet som ligger insprängt i Sydafrikas nordöstra hörn. Studentorganisationer, fackföreningar och civilorganisationer har gått samman i en proteströrelse för att markera mot envåldshärskaren kung Mswatis III:s vanstyre. Igår meddelade dock premiärminister B. Sibusiso Dlamini att de planerade demonstrationerna är olagliga, eftersom ingen ansökt om tillstånd. Ur uttalandet:

Government has now learned that the formations in question have not complied with the procedures and notices prescribed by the relevant legislation. This then renders the protest action illegal. We do not, therefore, expect any individual to participate in any such proposed protest action.

Government accordingly strongly warns those organizing, and intending to participate in, the protest action to refrain from doing so and continue in their normal day-to-day business.

(...)

Government will ensure that the country remains peaceful. To this end, the security forces will be deployed to maintain law and order.

Paraplyorganisationen The Swaziland Coalition of Concerned Civic Organisations (SCCCO) fördömde premiärministerns uttalande omedelbart:

We note with concern the extra-judicial nature of this order and that the PM has once again shown disregard for the court processes that had not been completed at this time. His actions can only be seen to be deliberately provocative and contrary to good sense and sensible governance.

I måndagens OBS i P1 kommer jag att berätta mer om situationen i Swaziland och de planerade demonstrationerna. Om någon redaktion är intresserade av en intervju med en av organisatörerna bakom demonstrationerna, så är det bara att höra av sig.

onsdag 6 april 2011

Bikos återkomst

av TOR BILLGREN



I min favoritbokhandel i Kapstaden har det på sistone börjat dyka upp pamfletter med vinjetten ”New Frank Talk”. En anspelning på den pseudonym som Steve Biko använde i sina texter om de svartas situation i Sydafrika. Trots att han bara blev 30 år gammal – han torterades till döds av polisen 1977 – hann han som ”Frank Talk” lägga grunden till den sydafrikanska Black Consciousness-rörelsen.

Inspirerad av Frantz Fanon betonade han att det inte räcker att avskaffa kolonialism och rasistiskt styre. Sekler av förtryck har satt djupa spår i de svartas självsyn, och för att bli fria i ordets sanna bemärkelse måste denna renas från koloniala normer och strukturer. Han menade att varje folkgrupp har unika erfarenheter av förtrycket och följaktligen måste föra sin egen kamp. Det var därför han avfärdade ANC, som drog sina kamplinjer utifrån klass – inte ras. Det var därför han betackade sig för engagemanget från de radikala vita som slöt upp på de svartas sida i antiapartheidkampen. Han efterlyste naturligtvis inte likgiltighet, men ville att de skulle förstå att de också var förtryckta och således borde fokusera på sin egen kamp, istället för att med sedvanlig kolonialistisk arrogans försöka leda de svarta på barrikaderna.

När ANC blev den dominerande rörelsen i Sydafrika och internationellt sköts Bikos tänkande åt sidan. Det var en alltför komplicerad analys som lätt kunde missförstås som svart rasism. Världen lät sig istället röras till tårar av Nelson Mandelas storsinta försoningsprinciper – som utan tvivel utgjorde de den minst dåliga vägen för Sydafrika i mitten av 90-talet. Men det är också dessa principers otillräckligheter som gör att Biko nu dammas av. Försoning tvättar inte bort 350 år av självförakt.

Publicerad i Arena, nr 2 2011

söndag 3 april 2011

Zimbabwe och diktaturens oförutsägbara logik

text & bild TOR BILLGREN



Få afrikanska länder får så mycket uppmärksamhet som Zimbabwe och berättelsen om landet tycks vara enkel och självklar. En galen president. En rättfärdig opposition. Ett lidande folk. Tor Billgren arbetar sig igenom lagren av propaganda, desinformation, mörker och hopp för att försöka förstå diktaturens oförutsägbara logik..

– Renovering?, sa Doktorn och spände blicken i mig över glasögonen. Nej du, det pågår ingen renovering där…
Vi satt vid hans middagsbord, Doktorn, jag och tre yngre män, låt oss kalla dem Entreprenören, Aktivisten och Studenten. Det var strömavbrott, så middagen var upplyst av levande ljus. Jag hade nyss berättat om mitt besök på Nationalgalleriet nere i stan, som jag hade antagit var under renovering eller omhängning eftersom fönsterrutorna var igentejpade med tidningspapper. Jag hade inte brytt mig så mycket mer om saken just då utan hållit till godo med konsten på övervåningen, där det mest anmärkningsvärda var att de flesta verken var till salu.


Bulawayo National Gallery.

Inne i köket stökade Aktivisten och Studenten med varmrätten och navigerade vant med pannlamor. Runt om i huset låg tändstickor och ficklampor på strategiska platser.
– Strömmen brukar komma igång vid nio, sa Entreprenören och sneglade på sitt armbandsur.

Detta var mitt andra besök i Bulawayo – huvudstad i provinsen Matabeleland och Zimbabwes andra största stad med 1,5 miljoner invånare. Jag hade hört att den skulle vara nergången och luggsliten; den är traditionellt fäste för såväl oppositionen, som den etniska minoriteten ndebele och därför styvmoderligt behandlad av regeringen i Harare. Men av detta märktes inget. Allt kändes helt och rent, inte en krossad ruta, inga synliga kåkstäder som är så vanligt i Sydafrika. På baksidan av gatuskyltarna längs vägarna fanns ofta bokstäverna MDC klottrade, Movement for Democratic Change som sedan september 2008 ingår i maktdelningsregeringen tillsammans med Robert Mugabes Zanu-PF. Och på trottoarerna såldes den oppositionella tidningen Newsday helt öppet.

Jag uttryckte min förvåning över detta vid bordet. Ingen misär? Mugabekritiska tidningar? Var finns förtrycket? Jag som inte ens vågat svara ”Journalist” på immigrationsformulärets fråga om yrke, utan dragit till med ”Writer”. Sällskapet skrattade.

Klockan passerade nio och halv tio. Elektriciteten uteblev, men historierna började bubbla upp. Entreprenören berättade om en gång när han kommit hem efter en tid i London. Hur han hade gripits på flygplatsen, fått sina dokument förstörda och hållits fängslad i veckor, anklagad för att vara brittisk agent. Polisen slog sönder hans vänsterarm. Aktivisten berättade om hur han på nyårsdagen suttit i en bar nere på stan med några vänner. Hur polisen stormat in och gripit hela sällskapet och hållit dem inspärrade hela natten – utan förklaring. Och när de väl skulle släppas hittade konstaplarna inte nycklarna till handbojorna. Studenten vittnade om hur han och hans kurskamrater kollektivt hade lämnat universitetet i Bulawayo för att istället slutföra studierna i ett grannland, eftersom staten hotat krångla med examensbevisen från landets upproriska andrastad… Och Doktorn berättade om Nationalgalleriet, som alltså inte renoverades.
– Utställningen på nedervåningen är bevismaterial, sa han. Det är därför fönstren är täckta.

Det var den 26 mars förra året som konstnären Owen Maseko öppnade en utställning där. Dagen efter greps han och utställningen plomberades. Anledningen var att den handlade om Gukurahundi, den militära operation som Robert Mugabe beordrade i norra delarna av Matabeleland 1983 för att försvaga det rivaliserande partiet ZAPU och undertrycka ndebeleminoriteten. Dödandet skedde oftast i form av offentliga massavrättningar, men också genom att hela familjer stängdes in i hyddor och brändes inne. Den vanligaste siffran på det totala antalet mördade är 20000. Owen Maseko anklagas för att ha ”uppmanat till våld” med sin utställning, och ”underminerat Mr Mugabes namn”. Fallet är just nu på väg upp i Högsta Domstolen.


I gliporna har man chans att se brottstycken av utställningen. Verken går i blodrött...

Så här kan det alltså se ut under den polerade och leende ytan. Folkmord. Censur. Tortyr. Godtyckliga gripanden. Terror. Därmed borde berättelsen om Zimbabwe vara enkel, eller hur? Men tyvärr, den Zimbabwiska löken består av åtminstone ett lager till. Och det är ett besvärligt lager, som det brukar vara enklast att bortse från.

Låt oss ta den världsberömda jordreformen som exempel. I väst har vi fått lära oss att landets jordbruk ligger i ruiner och att de våldsamma landinvasionerna på 00-talet är orsaken till landets ekonomiska kollaps. Vi har fått läsa om hur Zanu-PF-gangsters och så kallade krigsveteraner lade beslag på de vita storjordbrukarnas mark, bara för att plundra gårdarna på metall och annat säljbart krafs. Farmare och arbetare mördades och drevs på flykt. Och visst, så gick det till. Men inte i tillnärmelsevis sådan utsträckning att det kan anses vara representativt för reformen. Detta visar Ian Scoones och hans medarbetare i boken ”Zimbabwe’s Land Reform: Myths and Realities”, som kom i slutet av förra året. Han är professor i utvecklingsstudier vid universitetet i Sussex, och har under tio år studerat reformens verkningar på plats bland de nya jordbrukarna. Studien visar bland annat att minst två tredjedelar av dem är ”vanliga människor”, d.v.s. utan Zanu-PF-anknytning. Och att hälften av dem nu är framgångsrika. Författarna förnekar inte att metoderna för att få land ofta var rättsvidriga och våldsamma. Men det gör inte att man kan bortse från fakta om hur det ser ut idag. Den gängse bilden av Zimbabwes jordbruk stämmer helt enkelt inte, och det gör ont att erkänna. Det hade ju varit mycket enklare om allt låg i spillror.


En av alla gator uppkallade efter presidenten. Just denna ligger i Harare.

Men homofobin då? Jag berättade vidare om mina våndor med immigrationsformuläret. T.ex. att jag hade kryssat i ”Singel” på frågan om civilstånd, eftersom partnerskap inte erkänns i landet.
– Jag funderade till och med på att gömma vigselringen när jag passerade gränsen, utbrast jag, och citerade Mugabes berömda ord om homosexuella: ”Värre än grisar och hundar”.
– Jo, men det uttalandet fick omvänd effekt, sa Doktorn. På 80- och 90-talet fanns det ett löst och rätt hemligt nätverk av homosexuella i landet. Men när Mugabe sa så där ville vi visa att han hade fel. Massor av homosexuella – särskilt svarta – kom ut. Det blev en renässans. Jag säger inte att det blev accepterat och det är ju fortfarande olagligt. Men många tog steget. Det är nog det viktigaste som har hänt gayrörelsen i landet…

Vi gick ut på farstutrappen och tog luft innan desserten, en spritindränkt fruktkaka som Doktorn sparat sedan jul. Entreprenören och Aktivisten småpratade. Studenten kollade sina meddelanden. Jag funderade på den oförutsägbara logik som formar livet i en diktatur och hur det polariserade samtalsklimatet om Zimbabwe grumlar blicken. Det är en polarisering som förutsätter att diktatorn är galen och oppositionen rättfärdig. Men för guds skull, västmedier skriver ju inte ens om att MDC i själva verket är TVÅ partier och att den mindre fraktionen var nära en ny splittring i början av året. Det är tveksamt om de är redo att axla regeringsmanteln – men det råder inga som helst tvivel om att de kommer att få västvärldens okritiska och lojala stöd vid nästa val.

Det var svalt för att vara mitt i sommaren. Jag tänkte på de tre exilzimbabwierna som jobbar på mitt favoritfik i Kapstaden. De kommer alltid fram och diskuterar när jag har Zimbabwerelaterad litteratur framme och en av dem har flera gånger påpekat att han kommer att återvända snart, snart. Han vill hjälpa till att bygga upp landet igen, han vill bidra. Hur svarar man…?

Inne i köket började tekannan tjuta. Doktorn meddelade att kakan var uppskuren. Strömmen kom inte tillbaka.


Publicerad i Sydsvenskan den 3 april 2011



____________________________________
Jag har intervjuat professor Ian Scoones för radioprogrammet OBS räkning. Sänds snart i en radio nära dig.

Jag har även en intervju med Owen Maseko på gång. Den som är intresserad av att publicera denna kan maila mig.

torsdag 31 mars 2011

Boernationalismens främsta symbol

av TOR BILLGREN

Mitt emot radiohuset i Kapstaden finns en lekplats. Den är rätt gammal och charmig, och består av gungor, ett karusellhjul och en klätterställning. Och studerar man den lite närmare, ser man att den har formen av en vagn – en sån där man känner igen från ”Lilla Huset på Prärien”, överspänd med runt tygtält.

Men här i Sydafrika handlar den här typen av vagnar inte om Vilda västern-fantasier. Här står de för djupaste allvar. Vi talar om boernationalismens främsta symbol – det kulturella kittet under apartheidtiden: Oxvagnen. Den fanns i hemmen på bonader och i tavlor, i smycken, prydnader och som leksaker. Här och där ser man dem fortfarande på gator och torg i form av skulpturer, både i miniatyrer och fullskalemodeller. Mellan Dundee och Vryheid i KwaZulu-Natal-provinsen finns 64 bronsvagnar i naturlig storlek. Dom står i cirkel på en slätt nära Ncomefloden, ungefär som man kan se i Lucky Luke-album när indianerna anfaller. Och där står de som monument över händelsen som är själva ursprunget till oxvagnskulten: Slaget vid Blood River den 16 december 1838.


Blood River-monumentet vid Ncomefloden, KwaZulu-Natal.

Slaget stod mellan runt 500 vita nybyggare – så kallade voortrekkers – och en zuluarmé på 15000 man. De boerska nybyggarna ville hämnas för att zulukungen Dingane tidigare under året hade låtit döda deras ledare Piet Retief under en förhandling. Dagen innan drabbningen bad nybyggarna till Gud och lovade att för alltid hålla dagen för slaget helig, om han lät dem segra. Och si: boerna vann – utan förluster, medan 3000 zulukrigare stupade.

För boerna var detta beviset. De hade ingått ett förbund med Gud – de var det utvalda folket. Och den 16 december – Löftesdagen – blev också den viktigaste högtiden under deras styre i Sydafrika.

1949 – året efter att Nationalpartiet vunnit valet och infört apartheid – invigdes det väldiga Voortrekker-monumentet utanför Pretoria. En 40 meter hög, kubliknande nationalhelgedom. Här firades Löftesdagen under mystiska spektakel med processioner och skådespel i tidstypiska kläder. Kupolen i byggnaden är konstruerad så att det mitt på dagen den 16 december vandrar en solstråle över altaret i mitten, som en smekning av Guds finger.



Voortrekker-monumentet utanför Pretoria stod färdigt 1949. Arkitekt Gerard Moerdijk. Lägg märke till vagnsmotiven i den runda muren.

Idag har boerna inte längre makten i Sydafrika. Oxkärrorna har förlorat sin status och närvaro i kulturen. Men det är alltid bra att hålla dem i minnet när man läser om landets historia. Cirkeln av oxvagnar med gevärspipor stickande ut på alla håll är en utmärkt metafor för den självbild som boerna odlade genom seklerna. Här finns inte bara föreställningen om att vara Guds utvalda folk, utan också den starka strävan att rå om sig själva, den ständiga känslan av att vara förföljd – och isolation. Först självvald, undan britternas styre i Kapkolonin, sedan ofrivillig i samband med omvärldens sanktioner under apartheidåren.

Håller man den där cirkeln av vagnar som ett förstoringsglas över historieböckerna har man större chans att förstå ett av världens mest obegripliga folk – deras kultur och strävanden.

Sänt i OBS i P1 den 31 mars 2011

tisdag 29 mars 2011

Today's headlines, 29 March 2011

av TOR BILLGREN

NAMIBIA: Disturbing news on infanticide and baby dumping amongst teens (Afrik-News)

SWAZILAND: On the day of the planned mass protest, 12 April, COSATU plans a protest march to "invade" the country in solidarity. (Afrol-News)

Animated cartoons watched on mobile phones could be the way to get health and farming messages across to poor peasants (SciDev.Net)

EGYPT: Football Before and After the Revolution (Global Voices)

ZAMBIA: Women Resume Struggle for Representation Ahead of Elections (IPS)

SOUTH AFRICA: The IFP suffered yet another blow yesterday when a senior Women's Brigade member, Thembela Mdletshe, defected to the fashionable National Freedom Party. (Sowetan)

söndag 27 mars 2011

Harmony Korine har filmat med Die Antwoord

av TOR BILLGREN

Yo-Landi Vi$$er är inte bara känd som den späda flickvarelsen i sydafrikanska skämthiphopakten Die Antwoord, utan också som kvinnan som tackade nej till att spela Lisbeth Salander i David Finchers filmatisering av ”The Girl With the Dragon Tattoo". Nu har hon dock ändå filmdebuterat i den amerikanske filmaren Harmony Korines kortfilm ”Umshini Wam” (finns på t.ex. Youtube). Och det är ett helt självklart samarbete. Korine är mest känd för att ha regisserat "Gummo" och skrivit manus till Larry Clark-filmerna "Kids" och "Ken Park", och växlar ofta mellan rå parodi och öm kärleksförklaring till den kultur som sipprar upp ur de monotona amerikanska förorter där landets håglösa looserklass dväljs. Die Antwoord är den exakta sydafrikanska motsvarigheten, men här kallas fenomenet inte ”white trash”, utan ”zef”, som är afrikaans för smuts. Världen börjar yrvaket inse att det finns andra innebörder av kombinationen ”vit” och ”sydafrikan” än de vi fick lära oss under apartheidtiden.



Filmtiteln "Umshini Wam" är namnet på den gamla ANC-kampsång som president Jacob Zuma gjort till sin signaturmelodi, "Ge mig mitt maskingevär", och som han fortfarande sjunger i samband med tal och massmöten.

lördag 26 mars 2011

Reportage om kapmalajköket

av TOR BILLGREN



På den sydostliga sluttningen av Signal Hill i Kapstaden ligger Bo-Kaap, en liten stadsdel med branta kullerstensgator och tio moskéer. Men detta är inte bara centrum för stadens muslimer, utan också ett av Sydafrikas kulinariska hjärtan. Det är också här jag har bott sedan januari 2010. Jag har svårt att föreställa mig en bättre plats att bo på i Kapstaden.

Följande reportage publicerades i Sydsvenskan Söndag den 20 mars 2011. Min granne Kent Lingeveldt, välkänd frilansfotograf och skateboardartst, står för bilderna.

Reportaget består av följande delar:

  1. Fakta
  2. Noon Gun Tea Room & Restaurant
  3. Kryddbutiken Atlas Trading
  4. Wembley Roadhouse
  5. Recept (Masala, Denninggryta, Grönsakscurry, Bobotie, Atjar och Falooda)

Kapmalajköket: Fakta (del 1 av 5)

text TOR BILLGREN
bild KENT LINGEVELDT



Färgsprakande symbol för frihet.

Många av Kapstadens muslimer har sina rötter i slaveriet. Slavägarna föredrog nämligen ofta muslimska slavar eftersom de inte drack alkohol. De hämtades från bl.a. Malaysia och Indonesien av Holländska Ostindiska Kompaniet, som började kolonisera Afrikas sydvästspets år 1652. Slaveriet kom att utgöra ryggraden i kolonins ekonomi fram till att det avskaffades 1838.

Stadsdelen Bo-Kaap på Signal Hill utvecklades snabbt till ett muslimskt område. 1798 byggdes den första moskén, Auwal Mosque, som också blev den första i Sydafrika. Idag finns det tio stycken i den förhållandevis lilla stadsdelen.

Apartheidsystemets segregationslagar som började införas på 50-talet innebar att landets olika folkgrupper skulle leva separat. Bo-Kaap klassificerades som ett område för Kapstadens ”malajer” och familjer med t.ex. indisk bakgrund tvingades flytta till andra stadsdelar, medan de svarta tvångsförflyttades till underutvecklade reservat i periferin. (Dessa etniska klassificeringar gjordes på ovetenskaplig och godtycklig grund, men det är svårt att diskutera de sydafrikanska realiteterna utan att använda sig av begreppen.)

Seden att måla husen i granna färger uppstod när delar av Bo-Kaap renoverades på 60- och 70-talet, och exploderade i samband med avskaffandet av apartheid 1994, som ett uttryck för den nyvunna friheten.

Idag är Bo-Kaap en av Kapstadens främsta turistattraktioner med sina typiska hus och småstadskänsla, och kapmalajerna har satt många kulturella spår i stan. Blåsmusikkarnevalen Kaapse Klopse som äger rum den 2 januari varje år är en. Maten är en annan.

_______________________________
Reportagets övriga delar

  1. Fakta
  2. Noon Gun Tea Room & Restaurant
  3. Kryddbutiken Atlas Trading
  4. Wembley Roadhouse
  5. Recept (Masala, Denninggryta, Grönsakscurry, Bobotie, Atjar och Falooda)

Kapmalajköket: Noon Gun Tea Room & Restaurant (del 2 av 5)

text TOR BILLGREN
bild KENT LINGEVELDT



Qanita Jardin Taylor är Mariam Misbachs barnbarn och tredje generationen i familjen som jobbar i restaurangen.

Trots att promenaden – eller rättare sagt klättringen – upp till The Noon Gun Tea Room & Restaurant alltid är en stor påfrestning har jag aldrig kommit på tanken att ta en bil. Gåendet blir en del av upplevelsen, en kulinarisk pilgrimsvandring uppför Signal Hills branta sluttningar, längs Bo-Kaaps fantasifulla hus. Gör man vandringen runt tolv får man höra den dagliga smällen från kanonen som gett restaurangen dess namn. Går man en timme senare hör man middagsbönen – Salat al-Dhuhr – från de många minareterna.

När man sedan slagit sig ner på terrassen och fått sitt välförtjänta bubbelvatten har man en enastående utsikt över hamnen och jätteskeppen som ligger för ankar på redden eller rör sig i slowmotion mot kajen för att lasta eller lossa. Vänder man sig om ser man stadskärnan med Taffelberget i bakgrunden.
– Det är fantastiskt att kunna dela den här utsikten med andra, säger Zainie Misbach. Det var det som fick oss att öppna här. Det är en perfekt plats.


"Zainie is the undisputed Cape Malay cooking diva in Bo Kaap", skriver reseskribenten Kurt Ackermann på sin blogg Afrika T.

Familjen Misbach (arabiska för lykta) har drivit restaurang i Kapstaden i 25 år. Först Bismillah längre ner på Signal Hill och sedan 15 år i huset på krönet, som också har varit familjens hem sedan 1950-talet. Det var Zainie som skapade menyn, medan hennes fastrar och mostrar hjälpte till i köket. Själva kokkonsten kommer från hennes mor Mariam, som fortfarande syns i köket då och då.
– Fast bara när jag känner för det, säger Mariam Misbach. Officiellt är det ju tänkt att jag ska vara pensionär. Jag är 81 år och de behöver väl egentligen inte gammalt folk som skräpar här. Men det bryr jag mig inte om. Jag rör i grytorna tills mina döttrar kastar ut mig.

Kapmalajmaten har sina rötter i Indonesien, Indien och Malaysia, men har anpassats efter förhållandena i södra Afrika. I grunden finns ofta masala – en kryddblandning som finns på många håll i världen, men kapstadsvarianten kännetecknas av att den är mild.
– Det är mer chili i t.ex. indisk curry, säger Mariam.
– Människorna från Malaysia och Indonesien som kom hit på 16- och 1700-talet kunde inte få tag i vad de behövde för att skapa maten de var vana vid, säger Zainie. De fick anpassa sig till vad som fanns och skapade en öst-västlig typ av smak som inte var så stark. När jag var i Malaysia hade jag svårt att äta den lokala maten just för att den var alldeles för het. Vår curry är mildare. Och sötare. Vi använder mer lök som bas i våra såser, vilket gör dem tjockare och mindre oljiga.
– Generellt gillar vi söt mat, fortsätter Zanie Misbach. Kanske inte så mycket ungdomarna, de är mer medvetna. Men de äldre älskar söta rätter – och min morfar levde tills han blev hundra...
– Jag tror att det här sötsuget har haft med klimatet att göra. Malajerna kom till ett land där det är kallt på vintern – i svala kläder och barfota. De skapade söt mat för att hålla värmen. Det är den enda logiska förklaringen jag kan komma på.



Mariam Misbach är född i Kapstaden, men hennes farfar var från Galileen och hennes farmor från Malaysia.

Den påtvingade segregeringen under apartheidtiden gjorde att kulturen och religionen blev viktig för muslimerna i Kapstaden, och stärkte också matens ställning.
– Vid bröllop och högtider är det alltid maten som är det stora samtalsämnet, säger Zainie. Och när vi fastar och är hungriga kretsar alla tankar kring vad vi ska laga för något på kvällen. Maten är det sociala kittet. Vi behöver ingen alkohol – vi äter istället.

Och det serveras heller inte öl och vin i Noon Gun Tea Room. ”Alkohol ingår inte i den malajiska traditionen”, står det på menyerna. Istället erbjuds mjölkbaserade drycker.
– Falooda är den perfekta drycken till kapmalajmaten, säger Mariam.
– Ja, mjölk passar bra, säger Zainie, eftersom många är känsliga mot kryddorna. Falooda är som en milkshake med glass, rosensirap och tukmariafrön som kyler blodet. Det är vår huvuddryck. På sommaren bryter vi fastan med den.

Det råder en intim stämning i Noon Gun Tea Room. Det märks att restaurangen också är en del av ett hem. Släktingar kommer och går och hjälper till, nedanför terrassen ser man ibland någon av de tonåriga sönerna mecka med något fordon.
Denna hemma-hos-känsla gör att det alltid är en bra idé att ringa innan man påbörjar den långa vandringen upp, för ibland är det stängt. Eller familjehögtid.
– Jag har 5 barn, säger Mariam. Och 20 barnbarn och 23 barnbarnsbarn.
– …så du kan ju själv räkna ut, säger Zainie. Födelsedagsfirande varje helg…

_______________________________
Reportagets övriga delar

  1. Fakta
  2. Noon Gun Tea Room & Restaurant
  3. Kryddbutiken Atlas Trading
  4. Wembley Roadhouse
  5. Recept (Masala, Denninggryta, Grönsakscurry, Bobotie, Atjar och Falooda)

Kapmalajköket: Kryddbutiken Atlas Trading (del 3 av 5)

text TOR BILLGREN
bild KENT LINGEVELDT



Bongile Charlie kommer ursprungligen från Östra Kap-provinsen och har jobbat på Altas Trading i nio år. Längst in till höger syns träboxarna med masalakryddorna.

På Wale Street mitt i Bo-Kaap ligger kryddbutiken Atlas Trading som har varit navet i den lokala matkulturen sedan 1940-talet. Inte mycket har ändrats härinne genom åren. Man gör sin beställning vid den stora trädisken där personalen väger upp och blandar. Sen tar man sina kryddpåsar till en annan disk där det sitter tre damer som räknar ihop och för bok. Sist går man till en glaslucka och betalar.
– Vi gör som man gjorde förr, säger Wahab Ahmed, som är föreståndare för butiken. Vi säljer i lösvikt på det traditionella sättet. Och det vill vi gärna fortsätta med.

Kryddorna köps in hela, främst från Indien, och mals efter hand för att behålla sin fräschör – efter sex månader i malet skick börjar de förlora i styrka. Längs ena väggen finns stora träboxar med kryddorna som ingår i masala: chilipulver, koriander, spiskummin, fänkål, nejlika, kryddpeppar och gurkmeja.
– Gurkmejan har använts i indisk matlagning länge, främst för att ge färg. Men man får inte använda för mycket, för då blir maten bitter. Den har också antibiotisk och antiseptisk verkan, och den kan strykas på huden för att göra den len.

Wahab Ahmeds familj kom till Sydafrika i slutet av 1800-talet, då hans farfar emigrerade från Maharashtrastaten i Indien. 1946 köpte hans far och farbror butiken på Wale Street, som redan då hette Atlas Trading. På den tiden var den mer av livsmedelsaffär, men bröderna renodlade den till kryddbutik.

När segregationspolitiken infördes och Bo-Kaap blev en stadsdel för endast malajer, tvingades familjer med annan bakgrund flytta därifrån. Med specialtillstånd från myndigheterna gick det dock att bedriva affärsrörelser i andra områden än ”sitt eget”, så familjen Ahmed kunde behålla butiken. En annan svårighet under apartheidåren var sanktionerna som stora delar av världen upprätthöll gentemot Sydafrika. Bland annat stoppade Indien sin kryddexport.
– Men det var inte svårt att komma runt sanktionerna, säger Wahab Ahmed. Vi hade en agent i Singapore som vi lät skeppa kryddorna till istället. Han skickade dem vidare hit. Och det var värt den merkostnaden. Kryddorna är så viktig del av vår tradition. Vi klarar oss inte utan dem.


Wahab Ahmeds far och farbror köpte butiken på Wale Street 1946 och renodlade den till en kryddhandel.

Längre in i butiken finns lins- och risavdelningen.
– Basmati är risets Rolls Royce, säger Wahab Ahmed och låter kornen rinna mellan fingrarna. Det odlas i Indien och Pakistan och är skonsamt mot magen. Det blir bättre ju längre det får ligga innan det används. Nu 2011 är det 2008 års skörd vi köper in.

Han beskriver kapmalajmaten som en lång serie fusioner och kulturella möten.
– Vi indier introducerade många rätter och kryddor här i Bo-Kaap. När malajerna kom i kontakt med dem uppstod en blandning mellan de båda köken. Det blev hälften indiskt och hälften malajiskt. Efter apartheids fall har det kommit folk från Malaysia och Indonesien och återintroducerat mer traditionell mat, som i sin tur har blandats med det lokala köket. Men malajerna hämtade också inspiration från holländarna, som koeksister, en söt munk med kokos som äts i många Bo-Kaap-hem på söndagarna. I takt med att ungdomarna har utbildat sig har det skett ytterligare fusioner.
– Men den islamska kulturen lever fortfarande. Vi går i moskén, håller fastan och skickar små mathälsningar mellan husen. Den religiösa toleransen är stor här i Bo-Kaap och vi lever samförstånd med våra kristna och hinduiska grannar. Se oss som en kryddblandning. Alla är olika, men varje smak bidrar till maträtten ett unikt sätt.


_______________________________
Reportagets övriga delar

  1. Fakta
  2. Noon Gun Tea Room & Restaurant
  3. Kryddbutiken Atlas Trading
  4. Wembley Roadhouse
  5. Recept (Masala, Denninggryta, Grönsakscurry, Bobotie, Atjar och Falooda)

Kapmalajköket: Wembley Roadhose (del 4 av 5)

text TOR BILLGREN
bild KENT LINGEVELDT



Lugnet före stormen på fredagskvällen.

Om man vill utforska kapmalajköket under lite mindre ombonade former är Wembley Roadhouse ett spännande alternativ. Det är ett populärt gatuköksliknande ställe i Athlone på Cape Flats, strax utanför Kapstaden. Här serveras många lokala rätter, bl.a. en lysande Denninggryta. Missa inte specialiteten avocadomilkshake.



Ät antingen stående vid borden eller i den lugna trädgården. Eller varför inte ta med maten och avnjuta den som picknick vid det storhetsvansinniga men vackert belägna minnesmärket efter Cecil John Rhodes på sluttningarna av Devil’s Peak?



_______________________________
Reportagets övriga delar

  1. Fakta
  2. Noon Gun Tea Room & Restaurant
  3. Kryddbutiken Atlas Trading
  4. Wembley Roadhouse
  5. Recept (Masala, Denninggryta, Grönsakscurry, Bobotie, Atjar och Falooda)

Kapmalajköket: Recept (del 5 av 5)

text och recept TOR BILLGREN
bilder KENT LINGEVELDT


Sötman i kapmalajmaten kommer huvudsakligen från långstekt lök. I bobotie- och grönsakscurryreceptet ingår masala, en kryddblandning som ligger i botten av många rätter i kapmalajköket. Använd helst en mild masala med liten andel chili, eftersom rätterna inte ska vara heta. Blanda själv enligt receptet nedan. Överbliven masala kan med fördel användas i en enkel soppa gjord på röda linser och lök.

Vin hör inte hemma i det malajiska köket, men för den som inte kan låta bli kan väl ett sydafrikanskt rött passa bra. En kryddig Shiraz, t.ex. från Stellenzicht (120 kr, nr 22095). Eller Graham Beck’s Merlot (99 kr, nr 12982).

Masala
Ingredienserna ska vara torkade och malda

½ tsk chilipulver
1 tsk gurkmeja
½ msk spiskummin
2 msk koriander
½ tsk nejlika
1,5 tsk kryddpeppar
1,5 msk fänkål

  1. Blanda kryddorna. Justera efter behag.


Denninggryta
Egentligen ”Denningvleis”, där vleis är afrikaans för kött. Jag har inte lyckats reda ut vad ”Denning” är för något, men låt oss säga att det är namnet på personen som skapade rätten. Tamarindens syrlighet balanseras upp av lökens sötma och sockret.



4-6 personer

1-1,5 kg grytkött av lamm eller nöt
4 gula lökar, hackade
matfett till stekning
svartpeppar, malen
5 vitlöksklyftor, skivade
5 kryddpepparkorn, hela
1 tsk salt
3 lagerblad
4-8 dl vatten, hett
6 hela nejlikor eller 4 krm malda
1 tsk muskot, malen/riven
4 msk tamarindpasta
3 tsk socker, gärna mörkt

Tid: 2 timmar

  1. Stek löken på låg värme tills den är ljust brun, runt 30 minuter. Ska ej få stekyta.
  2. Putsa under tiden köttet och skär det i grytbitar, låt eventuella ben sitta kvar. Bryn i matfett för att få yta.
  3. Koka upp 1 dl vatten i en mindre kastrull och tillsätt tamarinden. Rör runt så att den löses upp. Fiska upp och släng eventuella kärnor.
  4. Lägg kött och lök i en gryta. Tillsätt vitlök, kryddpeppar, salt, lagerblad, nejlikor, muskot, tamarindblandning, svartpeppar och socker. Fyll upp med vatten så att köttet nästan täcks.
  5. Koka grytan under lock på låg värme tills köttet är mjukt, 1 – 1,5 timme. Rör om då och då och smaka av med socker och salt.
  6. Servera med ris och atjar (se recept).

Grönsakscurry



6 personer

1,5 dl torkade gröna, bruna eller svarta linser
4 gula lökar, hackade
matfett till stekning
5 tomater, tärnade
3 vitlöksklyftor, rivna/pressade
3 dl torkade röda linser
8-10 dl vatten, hett
2 msk mild masala (köp färdig eller se recept)
2 msk färsk ingefära, riven
1 msk socker
2 tsk salt
5 morötter
1 paprika av valfri färg, hackad
12 cocktailtomater

Tid: 1 timme

  1. Koka de gröna/bruna/svarta linserna separat enligt instruktionen på paketet och ställ åt sidan.
  2. Stek löken på låg värme, ca 30 minuter. Ska ej få stekyta.
  3. Skär under tiden morötterna i stora bitar och koka dem till hälften klara, cirka 10 minuter. Lägg åt sidan.
  4. Blanda lök, tomater, masala, vitlök, ingefära, salt och socker i en gryta och låt puttra i 5 minuter.
  5. Häll i de röda linserna och 5 dl av vattnet. Låt puttra i 10 minuter. Späd vid behov med mera hett vatten. Rör ordentligt och se till att linserna inte kokar fast i botten. Curryn ska ha en grötliknande konsistens.
  6. Tillsätt morötterna och paprikan och låt puttra tills de röda linserna har lösts upp till en röra.
  7. Halvera cocktalitomaterna och häll i tillsammans med de förkokta linserna. Låt koka upp.
  8. Servera med ris och atjar (se recept).


Bobotie
Denna köttfärsgratäng är det mest sydafrikanska man kan äta. Namnet kommer ur ”bobotok”, som är en javanesisk rätt som bygger på kokoskött. Ingen kokos i den sydafrikanska versionen dock.



6 personer

2 skivor dagsgammalt vitt bröd
2 stora lökar, hackade
matfett till stekning
1 kg nötfärs
3 vitlöksklyftor, pressade/rivna
3 msk masala (se recept)
1 dl russin, gärna sultan, grovhackade
1 dl aprikosmarmelad
1,5 tsk salt
2 dl mjölk
2 ägg

Ugn: 180 grader
Tid: 1,5 timme

  1. Stek löken på låg värme i 30 minuter. Låt masalan bryna med löken de sista minuterna. Lägg åt sidan.
  2. Blötlägg brödet i vatten.
  3. Lägg köttet i en bunke och tillsätt alla ingredienser utom ägg och mjölk. Blanda väl.
  4. Krama ur brödet och lägg det i köttblandningen.
  5. Blanda i den stekta löken.
  6. Sprid ut smeten i en ugnsfast form.
  7. Grädda i 35 minuter på 180 grader mitt i ugnen.
  8. Vispa ihop ägg och mjölk. Ta ut formen ur ugnen och häll äggstanningen på toppen. Grädda ytterligare cirka 10 minuter eller tills stanningen har stelnat.
  9. Skär bobotien i portionsstora bitar och servera med ris, atjar och mango chutney. Garnera med färsk koriander.


Atjar
Ett fräscht tillbehör som bryter av varmrätternas sötma och mustighet med syra och krispighet.




3 msk ljus vinäger, t.ex. äppelcider
7 msk vatten
1 msk socker
8 msk slanggurka
5 msk tomat
3 msk schalottenlök
3 msk hackad färsk koriander

  1. Lös upp socker i vinäger och vatten.
  2. Finhacka tomat, gurka, schalottenlök och koriander i angivna mängder. Tomat skärs bäst med en tandad kniv.
  3. Häll över vinägerblandningen och ställ svalt.


Falooda
Denna söta och parfymerade dryck ackompanjerar ofta kapmalajmaten, men om man har smaklökar som är anpassade efter svensk husmanskost föredrar man den nog till dessert. Falooda innehåller traditionellt tukmariafrön – en typ av basilikafrön som inte har någon särskild smak, utan ingår i drycken för att de ”kyler blodet”, som Zainie Misbach säger. Kan utelämnas.



1 person

2,5 dl iskall mjölk
2-3 msk rosensirap
eventuellt 2 msk vaniljglass
1/2 tsk tukmariafrön
isbitar

  1. Blötlägg tukmariafröna i 2 msk vatten så att de sväller. Det tar en minut.
  2. Rör ut rosensirapen i mjölken, och eventuell glass (jag tycker inte att det behövs). Tillsätt tukmariafrön
  3. Servera med några isbitar.


_______________________________
Reportagets övriga delar

  1. Fakta
  2. Noon Gun Tea Room & Restaurant
  3. Kryddbutiken Atlas Trading
  4. Wembley Roadhouse
  5. Recept (Masala, Denninggryta, Grönsakscurry, Bobotie, Atjar och Falooda)

Durban's Finest - I hope U Don't mind

av TOR BILLGREN

Kwaito!

Durbans Finest - I Hope U Don\'t Mind (DJ Sox) MP3 Download

torsdag 24 mars 2011

Today's headlines, 24 March 2011

av TOR BILLGREN

SOUTH AFRICA: Bishop involved in mutilation and killing of 9 year old girl for magic potion. (Sowetan)

SOUTH AFRICA: National soccer team Bafana Bafana will change its name. (Sowetan) Please suggest on Twitter, hashtag #BafanaBafana

CAMEROON: Blocked for More Than 10 Days, is Twitter Via SMS in the Process of Being Restored? (RSF, via AllAfrica)

UGANDA: The bicycle has become a symbol of hope for hundreds of women who have been trained in repairing one of life’s favorite transport modes. (IPS Africa)

ZIMBABWE: Mugabe’s health costs us $12m in 4 months (The Zimbabwean)

KENYA: Women Hold the Key to Rural Prosperity (IPS Africa)

måndag 21 mars 2011

"Bara en handfull homosexuella har mördats de senaste åren"

av TOR BILLGREN

Allt otäckt vi hör om antihomosexualitet i Uganda är en konspiration, riktad mot amerikanska kristna, och ett sätt att skyla över islamsk homofobi. Det är kontentan av en artikel av Timothy Shah, som publicerades i Christianity Today i veckan. Han argumenterar bland annat så här:

1.
Mordet på David Kato hade inte med hans homoaktivism att göra. Det vet Shah eftersom han har läst ett polisuttalande om saken. Personligen anser jag att mordfall ska avgöras i domstolarna, inte av polisen. Fram till dess måste vi hålla till godo med de odisputabla faktum som ligger på bordet:
  • David Kato var en känd homoaktivist.
  • Hans namn och bild förekom i de uthängningar av homosexuella som ägt rum i ugandiska medier.
  • Han har mordhotats flera gånger.
  • Han mördades den 26 januari 2011.

2.
Shah understryker att det "bara" inträffat "en handfull" mord på homosexuella under de senaste åren. "Bara en handfull", puh, det är ju verkligen inget att bry sig om.

3.
Han kallar det ökända lagförslaget om homosexualitet, som bland annat förordar dödsstraff i vissa situationer för – håll i er nu – "a single legaslative stunt by a single low-level polititian named David Bahati". Hur kan Shah kalla en parlamentsledamot för en low-level polititian? Är det i själva verket inte en av de absolut högsta nivåerna en politiker kan verka på? Timothy Shah gör den här ordleken för att medvetet vilseleda läsarna. Därmed blir syftet med artikeln så uppenbart att det underminerar hela argumentationen.

4.
Han framhåller att syftet med den ökända antihomokonferensen i Kampala i mars 2009 var terapeutiskt. Då undrar jag: Hur kan en konferens ha terapeutiskt syfte om Scott Lively är en av huvudtalarna? Han har lagt hela sitt vuxna liv på att demonisera och hetsa mot homosexuella? Han har bland annat skrivit den förintelserevisionistiska boken "Pink Swastika", där han varnar för att homorörelsen kommer att återskapa Nazityskland om den inte stoppas.

Under sin föreläsning i Kampala sa han bland annat (jag citerar ett tidigare inlägg om konferensen) :

They gay movement is very evil and we must stop it immediately.You have a gay movement in Uganda that is operating at a high level, which you must bear in mind. This gay movement around the world has a handbook that they use and that is what the Ugandan gay movement is using now. You must be ready to stop this gay agenda. And don’t think that fighting the gay movement is the solution — you will be fighting a losing battle because this movement has come to stop humanity. They have a clear vision, mission and strategies. The only way to defeat them is to compete with them. Their movement is 70 years old and that’s why they don’t care about you. They know you will die soon and they will replace you and take over the nation. They have decided to recruit the youth.

You have a lot of work to do. Homosexuality is immoral and we cannot sit back and see immorality controlling nations. Homosexuality is equivalent to paedophilia in many ways. Homosexuals cannot control their sexual desires and behaviors. If all of us acted upon our desires and feelings then where would the world be? Families would break up because of adultery. People would continue to molest children, etc.


På en fråga från publiken om varför det är så viktigt att hindra människor från att bli homoseuella, svarade Lively:

It’s very important because the homosexual agenda is to turn the whole world gay.

Terapeutiskt? Hade det inte varit så förbannat motbjudande och illvilligt hade jag skrattat.

5.
Timothy Shah försöker påpeka att Uganda enligt statistiken inte är särskilt homofientligt:
"More Ugandans consider homosexual behaviour morally acceptable or neutral - almost one in five - than people in any other major African country, including sexually tolerant South Africa."

För det första är Sydafrika inte sexuellt tolerant. Att homoäktenskap är tillåtet har inget med den folkliga opinionen att göra, utan är en konsekvens av konstitutionen. Saken avgjordes i domstolarna, inte som resultat av politisk vilja.

För det andra säger den här typen av statistik ingenting om förhållanden på marken. Förra året inhyste vi en ung homosexuell man från Kampala i vår lägenhet i Kapstaden. Han tillhör inte de som hade hängts ut i media och han är ingen aktivist. Men han kände sig inte trygg. Det hade börjat ryktas om hans läggning och en av hans kamraters morsa hade hotat att anmäla honom. Jag undrar vad han hade sagt om Shahs försök bagatellisera homofientligheten i Uganda.

6.
Slutligen försöker Timothy Shah relativisera bort den kristna homofobin i Uganda med att konstatera att "hundratals, om inte tusentals homosexuella har mördats i Iran sedan den islamska republiken bildades". Han låtsar alltså att kristen homofobi skulle neutraliseras och göras mindre viktig på grund av att det också finns islamsk homofobi.

Här är hans avslutande snärt:
Such criticism [against islamic homophobia] would be seen as a direct attack on Islam or perhaps as "culturally imperialst".
Det är exakt samma bölande retorik som Sverigedemokraterna använder när de utnämner sig själva till offer för PK-ismens omoraliska och islamslickande hegemoni.

Jag är säker på att det finns skäl att diskutera situationen i Uganda även utifrån det perspektiv som Timothy Shah förespråkar. Men det måste göras på ett ärligt sätt, med adekvata argument och på en högre nivå. Det förvånar mig att det fortfarande finns antigayaktivister som klafsar omkring i de här retoriska träsken.

Organisation söker rättvisa åt offer för massakrer i Zimbabwe

av TOR BILLGREN

Den regimkritiska zimbabwiska tidningen Newsday berättar idag om Garcom, en organisation som jobbar med att uppmärksamma Gukurahundi. Det är namnet på den militära operation som premiärminister Robert Mugabe initierade i norra delarna av provinsen Matabeleland 1983, för att försvaga det rivaliserande partiet ZAPU och undertrycka den etniska minoriteten Ndebele. Operationen utfördes av den så kallade Femte Brigaden, som under början av 80-talet tränats av nordkoreanska militärer, och tilläts härja vilt i provinsen. Under operations första sex veckor dödades över 2000 civila, oftast i form av offentliga massavrättningar.

Så här berättar ordföranden Effie Ncube om Garcom, som står för Gukurahundi Atrocities Redress Mechanism:
– We are carrying out international advocacy where we are lobbying the international community to ensure that these atrocities are recognised and the perpetrators brought to book.
– We are [also] trying to make sure that they are involved in getting the story told. An example is the setting up of the Balagwe monumental site as a way of remembering the massacred.

Femte Brigaden leddes av överste Perence Shiri, Robert Mugabes kusin, som idag är chef över Zimbabwes flygvapen (AFZ). Massakrerna var välkända för världssamfundet, men eftersom så mycket prestige och kraft hade lagts i att förorda och hylla Mugabe som Zimbabwes hopp, uteblev reaktionerna. Att fördöma honom ansågs besvärligt.

söndag 20 mars 2011

Reportage om kapmalajköket

av TOR BILLGREN

I dagens Sydsvenskan Söndag publiceras mitt reportage om kapmalajmatkulturen. Det innehåller besök på Noon Gun Tea Room & Restaurant, klassiska kryddbutiken Atlas Trading och Wembley Roadhose i Athlone, samt recept på Bobotie, Denningvleis, Grönsakscurry och Falooda. Ut och köp ingredienser!

torsdag 17 mars 2011

Studentorganisation annonserar massprotester i Swaziland

av TOR BILLGREN

I morgon fredag har Swaziland National Union of Students (SNUS) annonserat massprotester mot kung Mswati III:s autokratiska vanstyre, läser jag på Afrol News.

– Our demand in tomorrow's protest action is for the government to resign and the immediate establishment of a transitional government that should draft, in consultation with our people, a democratic constitution that will lead us towards free and fair democratic elections, säger Maxwell Dlamini, ledare för SNUS.

Nyheterna om protestplanerna kommer samtidigt som det kommer mycket oroande uppgifter om att Swaziland rustar upp och köper vapen. Det hör till ovanligheterna att så små länder har ett försvar över huvudtaget – men så har ju Swazilands armé aldrig varit tänkt att skydda folket från yttre angrepp, utan snarare att skydda monarken från folkets vrede, som Manqoba Nxumalo skrev i en mycket läsvärd och viktig artikel i veckan. (Läs även Nxumalos text om hur landets proteströrelse formerar sig i de sociala medierna,)

Hur kommer Sydafrika att förhålla sig till protesterna om de bryter ut? President Jacob Zuma har förklarat att han inte tänker assistera kung Mswati III som t.ex. saudierna hjälper kungen av Bahrain. Men samtidigt går det inte att bortse från att Sydafrikas politiska elit har mycket täta band med Swaziland. Ur huvudet kommer jag på nedanstående förbindelser, men det finns säkert fler:
  • Nelson Mandelas dotter Zeni är gift med Kung Mswatis bror, prins Thumbumuzi Dhlamini (vars far, kung Sobhuza II avskaffade demokratin i landet och förbjöd politiska partier).
  • En av zulukungen Goodwill Zwelithini sex hustrur (och moder till tronföljaren) är kung Mzwatis syster Mantfombi Dlamini.
  • En av president Jacob Zumas fästmöer är kungens syskonbarn, prinsessan Sebentile Dlamini.
Vi får hoppas att Zuma håller sitt ord. (Regeringspartiet ANC har hittills inte agerat särskilt kraftfullt mot regimen i Swaziland, tvärtom, läs t.ex. det här inlägget). Och att protesterna OM de bryter ut inte möts av våld. Afrol News har redan myntat hashtagen #Mar18.

Today's headlines: 17 March 2011

av TOR BILLGREN

”Life is difficult and lonely.” Interview with intersexual Said in Morocco (Afrik News)

Uganda: Anti-gay minister of ethics and integrity resigns. Blames gays over waning support. (Afrik- News)

Uganda: Earthquake Shakes Parts of Country (All Africa)

Kenyan scientist Judi Wakhungu has been named to a new global commission to address the threat climate change poses to food security. (All Africa)

Carel Boshoff, founder of whites-only town Orania, died yesterday (The New Age)

“MDC has failed Zimbabweans”
(The Zimbabwean)

Zambezi Floods Displace Thousands in Namibia (IPS Africa)

tisdag 15 mars 2011

Today's headlines, 15 March 2011

av TOR BILLGREN

Morgan Tsvangirai faces possible arrest for contempt of court (Newsday)

Over 80 per cent of south Sudanese have no access to proper latrines and toilets (Afrik-News)

Niger: UN Chief Welcomes Successful Staging of Presidential Election (AllAfrica)

The government of Swaziland has banned the daily live transmission of the BBC Focus on Africa programme (AllAfrica)

Aliko Dangote (53), has emerged the richest man in Africa, for the first time, with a net worth of $13.8 billion (AllAfrica)

Cameroon bans Twitter mobile service (journalism.co.za)

Why is the Swazi government buying weapons? (The Daily Maverick)