Så har Aftonbladet åter uppmärksammats för sin publiceringspolicy beträffande Sverigedemokraterna. I somras gjorde de ett stort nummer av att de lät partiet annonsera på webben – men att annonsintäkterna skänktes till tidningen Expo. Ett uppenbart upptåg som fick seriös bevakning av andra medier.
Förra månaden kom en helomvändning när de ansvariga utgivarna Jan Helin och Lena Mellin kungjorde att tidningen framgent stoppar alla annonser från partiet. Ändå publicerade tidningen igår en debattartikel signerad partiledare Jimmy Åkesson, som flera chefredaktörer bedömde vara så pass grov att den inte hade publicerats i deras tidningar.
Det börjar uppstå ett mönster i Aftonbladets SD-hattande. Det som på ytan ser ut att vara en prövande och öppen hållning i pressetiska frågor, verkar snarare ha med rubrikskapande och lösnummerförsäljning att göra. Det är inget nytt att kvällstidningar försöker göra sig själv till nyheter, men det är inte resten av medievärldens plikt att bistå dem i denna strävan.
Förra månaden kom en helomvändning när de ansvariga utgivarna Jan Helin och Lena Mellin kungjorde att tidningen framgent stoppar alla annonser från partiet. Ändå publicerade tidningen igår en debattartikel signerad partiledare Jimmy Åkesson, som flera chefredaktörer bedömde vara så pass grov att den inte hade publicerats i deras tidningar.
Det börjar uppstå ett mönster i Aftonbladets SD-hattande. Det som på ytan ser ut att vara en prövande och öppen hållning i pressetiska frågor, verkar snarare ha med rubrikskapande och lösnummerförsäljning att göra. Det är inget nytt att kvällstidningar försöker göra sig själv till nyheter, men det är inte resten av medievärldens plikt att bistå dem i denna strävan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar