fredag 2 oktober 2009

Fifas monopolprinciper hotar lokalt företagande

av TOR BILLGREN

Igår vann Fifa en seger i Pretorias högsta domstol, som innebär att ett sydafrikanskt konfektyrföretag tvingas sluta distribuera godisklubbor med Sydafrikas flagga och fotbollar på. Fotbollsorganisationen anser att klubborna innebär "olaglig konkurrens" och att de "gör intrång i Fifas varumärke".

En skitsak, visst. Om det inte hade varit för att detta bara är ett litet exempel på hur Fifa går in och hindrar lokala företag och näringsidkare från att verka fritt i samband med VM. En av de stora förhoppningarna är ju att det gigantiska arrangemanget ska ge det lokala näringslivet och kulturen en ordentlig och mycket välbehövlig skjuts framåt, något som Fifa metodiskt förhindrar till förmån för sina egna samarbetspartners och märken – ofta helt utan anknytning till Sydafrika.

Ett annat exempel på detta är ölet. Fifa sponsras av Budweiser, som därigenom kommer att ha monopol på ölförsäljningen i samband med VM-arrangemangen. Lokala märken som Castle, Black Label eller det populära och mycket fina namibiska ölet Windhoek kommer inte att få säljas. (South African Breweries är för övrigt en gigantisk aktör på världsmarknaden och äger även kända märken som Miller's, Peroni och Pilsner Urquell.)

Detta borde orsaka proteststormar. Vem vill åka hela vägen till Sydafrika, kanske den enda resan hit man gör under livet, för att tvingas dricka Budweiser, när landet har en en mycket rik och stolt egen öltradition?

Fifa måste göra sig av med sina gamla vänner och istället satsa med helhjärtat på relationer med det lokala näringslivet. Att detta inte är en självklarhet vid arrangemang i tredje världen är förvånande och skandalöst.

1 kommentar:

Måns sa...

Sån är fotbollsvärlden.
Det europeiska fotbollförbundet UEFA försökte tillexempel tvinga Max-restaurangen i Borås (som ligger i anslutning till fotbollsstadion) att hålla stängt i samband med U21-EM-matcherna i somras. Eftersom McDonalds var EM-sponsor.

Max vägrade, och då flyttade UEFA matcherna till Göteborg.

Sen är det förstås lättare att ha sympati med företag i tredje världen, men agerandet är inte alls förvånande