fredag 18 februari 2011

”Är du flykting från Kongo vill du fan inte bli sedd"

av TOR BILLGREN

Uppslutningen var stor i onsdags när litteraturtidskriften Glänta presenterade sitt samarbete med sydafrikanska kollegan Chimurenga i Kapstaden. Glänta nr 2, 2010, var en översättning av Chimurenganumret ”Conversations with poets who refuse to speak”, och Gläntas redaktionsmedlemmar Göran Dahlberg, Linn Hansén och Hedvig Härnsten framförde varsitt stycke på detta tema.

Diskussionen efteråt kom att handla om tystnad som politisk strategi, något som många i publiken ifrågasatte – särskilt i en afrikansk kontext. Men det sipprade upp flera tänkvärda exempel. Chimurengaredaktören Ntone Edjabe påminde om Kapstadens många migranter. ”Är du flykting från Kongo vill du fan inte bli sedd.” Att kunna gömma sig från det officiella och välja att inte tala är ett sätt att ha kontroll över sin tillvaro. Ett annat exempel är valdeltagande. Hur ska man som oppositionspolitiker ställa sig till val som man fruktar är riggade? Ska man delta i farsen och ge den legitimitet, eller ställa sig utanför? Hur uppnår man mest?

Publicerad i Sydsvenskan den 18 februari 2010

1 kommentar:

Emelie sa...

Hej. Jag skulle vilja komma i kontakt med dig då jag har några frågor om Sydafrika jag tror du skulle kunna hjälpa mig med med tanke på din bloggs innehåll. Maila mig gärna på emelie.sjoman@live.se, hittar ingen mailaddress till dig