188 dagar kvar till fotbolls-VM och ikväll sker den viktiga lottningen. Vem får möta vem? Vem hamnar i Dödens grupp? Vem får värdnationen möta i premiärmatchen? Världens tv-kameror är riktade mot Kapstaden som har laddat upp med olika inför-evenemang hela veckan. På stan finns storbildsskärmar, säkerheten är på topp och förväntningarna höga.
Men FIFA-cirkusen har sina baksidor. Sydafrikanerna tvingas ofta slå knut på sig själva för att tillfredsställa fotbollsorganisationens många villkor och fåfänga krav på odelad uppmärksamhet.
I måndags var det t.ex. internationella aidsdagen, en viktig angelägenhet i Sydafrika, där 11 procent av befolkningen är hivsmittade. Varken detta faktum eller själva dagen kunde FIFA ändra på, men däremot stoppades en aidsmarsch som skulle äga rum i samma stadsdel som den nybyggda Cape Town Stadium. Även den årliga gatufestivalen i bohemkvarteret Observatory har stoppats för att inte stjäla uppmärksamhet från lottningen. De kapstadsbor som inte är intresserade ska uppenbarligen inte kunna roa sig på annat sätt.
En annan absurditet är att FIFA anser sig ha ensamrätt på kombinationen ”fotboll” och ”2010”, något som visade sig när en lokal konfektyrfabrikant förbjöds att tillverka runda klubbor med årtalet på pappret. Och den som reser hela vägen till Sydafrika för att bekanta sig med södra Afrikas världsberömda ölsorter (Windhoek, Castle, Jack Black), får söka dem utanför VM-arrangemangen, eftersom FIFA har sålt ölmonopolet till amerikanska Budweiser.
Bilden FIFA skapar av sig själv genom detta beteende är föga smickrande. Jag ser en korsning av en svärm gräshoppor som drar från land till land för att berika sig själva och boulepolarna, och ett litet barn som geggar med maten och vrålar så fort någon annan försöker föra en konversation runt middagsbordet. Måtte Sydafrikas tålamod räcka.
_______________________________________
Fotnoter:
- För mer FIFA-kritik, se journalisten Andrew Jennings hemsida Transparency in sport
- Lottningen sänds i SVT24 kl 18:30 - 19:30
Men FIFA-cirkusen har sina baksidor. Sydafrikanerna tvingas ofta slå knut på sig själva för att tillfredsställa fotbollsorganisationens många villkor och fåfänga krav på odelad uppmärksamhet.
I måndags var det t.ex. internationella aidsdagen, en viktig angelägenhet i Sydafrika, där 11 procent av befolkningen är hivsmittade. Varken detta faktum eller själva dagen kunde FIFA ändra på, men däremot stoppades en aidsmarsch som skulle äga rum i samma stadsdel som den nybyggda Cape Town Stadium. Även den årliga gatufestivalen i bohemkvarteret Observatory har stoppats för att inte stjäla uppmärksamhet från lottningen. De kapstadsbor som inte är intresserade ska uppenbarligen inte kunna roa sig på annat sätt.
En annan absurditet är att FIFA anser sig ha ensamrätt på kombinationen ”fotboll” och ”2010”, något som visade sig när en lokal konfektyrfabrikant förbjöds att tillverka runda klubbor med årtalet på pappret. Och den som reser hela vägen till Sydafrika för att bekanta sig med södra Afrikas världsberömda ölsorter (Windhoek, Castle, Jack Black), får söka dem utanför VM-arrangemangen, eftersom FIFA har sålt ölmonopolet till amerikanska Budweiser.
Bilden FIFA skapar av sig själv genom detta beteende är föga smickrande. Jag ser en korsning av en svärm gräshoppor som drar från land till land för att berika sig själva och boulepolarna, och ett litet barn som geggar med maten och vrålar så fort någon annan försöker föra en konversation runt middagsbordet. Måtte Sydafrikas tålamod räcka.
Publicerad i Sydsvenskan den 4 december 2009
_______________________________________
Fotnoter:
- För mer FIFA-kritik, se journalisten Andrew Jennings hemsida Transparency in sport
- Lottningen sänds i SVT24 kl 18:30 - 19:30
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar