måndag 17 maj 2010

Om sydafrikanska nationalsymboler i P1

av TOR BILLGREN


Stuart Bird i ateljén i Woodstock, Kapstaden. Bild: Tor Billgren.

I veckans Kulturradion: Kosmo medverkar jag med ett reportage om Sydafrikansk a nationalsymboler. Jag intervjuar Stuart Bird, som i sin konst plockar upp torftigheter och skandaler ur det dagliga nyhetsflödet och lyfter upp dem i heraldisk kontext. Resultatet blir en sorts negativa nationalsymboler.

Programmet ligger här fram till den 15 juni. Reportaget kommer 7 minuter in i programmet.


Stuart Bird: "States of Emergencies". Småflaggorna från den gamla apartheidflaggan projicerade på Sydafrikas nya flagga. Bild från utställningen Spier Contemporary.


Stuart Bird: "Traditional Weapons". Bild från whatiftheworld / gallery, Kapstaden.

2 kommentarer:

Samira och Björn Waenerlund sa...

Hej Tor! Vi lyssnade på ditt utmärkta radioreportage på P1 nu ikväll! Strålande! Jag har just gjort ett blogginlägg på vår blogg där jag rekommenderar våra läsare att lyssna också, och givetvis pushar för din blogg dessutom :-). Må så gott och hälsa Erik! Hälsningar från Samira (och Björn här bredvid).

Tor Billgren sa...

Hej Samira och Björn
Trevligt att höra ifrån er och kul att ni gillade reportaget. Vi är faktiskt i Sverige just nu. Erik återvänder i juni, jag något senare. Ha det bra!