En av välsignelserna med att ha bott i Sydafrika det senaste året är de dagliga nyheterna om den internationella fotbollsfederationen FIFA:s satirmässiga framfart i landet. Mindre munter är de sydafrikanska värdarnas okritiska benägenhet att bifalla varje kejserlig nyck från Sepp Blatter och hans kotteri. Aidsmarscher och gatufester som råkat äga rum samtidigt som FIFA-arrangemang har fått ställas in, trots att de ägt rum på andra platser. Godistillverkare har stämts för att de har kombinerat siffran 2010 med en fotboll på slickepinnar. FIFA-delegationer har fått blåljuseskort och åtnjutit företräde för annan trafik. Men här satte premiärministern för en av landets nio provinser Western Cape ner foten: ”Allmänna vägar är allmänna vägar. Blåljus är till för ambulans, brandkår och polis som är på väg för att hjälpa människor. Inte för maktmissbruk.”
En annan sak som orsakat rubriker är den monopolställning som FIFA:s sponsorer och partners har i samband med turneringen. Det naturliga hade förstås varit att FIFA framförallt skapade affärsband med företag i värdlandet – men icke. FIFA-kompisen Budweiser har ensamrätt på ölförsäljningen, och det enda gångbara betalkortet är VISA. Detta i ett land där man i allmänhet använder Mastercard eller Maestro.
Det bisarra är att monopolföretagen inte tycks förstå vilken oerhörd badwill sånt här för med sig. Det är som att de inbillar sig att den som nyss blivit nekad att handla på grund av ett ”ogilitigt” kort skulle tänka ”Wow, VISA verkar vara schysst, det måste jag skaffa!” – istället för ”Och hur många FIFA-gubbar har VISA lagt upp sig för innan det här kontraktet var undertecknat?”
Budweiser har antagligen börjat inse det riskabla med detta. Det senaste budet är att de inte kommer att utnyttja sin monopolrätt, och att den lokala bryggerijätten South African Breweries (SAB) erbjudits att sälja sin öl under vissa arrangemang – fast bara i flaskor utan etiketter. Jag hoppas vid all helig humle att SAB bemöter detta med ett hjärtligt hånskratt.
En annan sak som orsakat rubriker är den monopolställning som FIFA:s sponsorer och partners har i samband med turneringen. Det naturliga hade förstås varit att FIFA framförallt skapade affärsband med företag i värdlandet – men icke. FIFA-kompisen Budweiser har ensamrätt på ölförsäljningen, och det enda gångbara betalkortet är VISA. Detta i ett land där man i allmänhet använder Mastercard eller Maestro.
Det bisarra är att monopolföretagen inte tycks förstå vilken oerhörd badwill sånt här för med sig. Det är som att de inbillar sig att den som nyss blivit nekad att handla på grund av ett ”ogilitigt” kort skulle tänka ”Wow, VISA verkar vara schysst, det måste jag skaffa!” – istället för ”Och hur många FIFA-gubbar har VISA lagt upp sig för innan det här kontraktet var undertecknat?”
Budweiser har antagligen börjat inse det riskabla med detta. Det senaste budet är att de inte kommer att utnyttja sin monopolrätt, och att den lokala bryggerijätten South African Breweries (SAB) erbjudits att sälja sin öl under vissa arrangemang – fast bara i flaskor utan etiketter. Jag hoppas vid all helig humle att SAB bemöter detta med ett hjärtligt hånskratt.
Publicerad i Arena nr 3 2010 den 18 maj 2010
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar