lördag 6 juni 2009

Gruvtragdin i Welkom utvidgas

Fyndet av 76 döda kroppar i en nedlagd guldgruva i Welkom 25 mil utanför Johannesburg har satt fokus på den omfattande illegala gruvindustrin i Sydafrika. I veckans upplaga av Mail & Guardian uppskattas antalet illegala gruvarbetare (zama-zamas d.v.s. chanstagare) till 3000, bara i Welkom-området. Sjuhundra har gripits av polis den senaste månaden. Många av dem kommer från grannländer som Leshoto och Mocambique.

De illegala gruvsyndikaten mutar säkerhetsvakter för att få tillgång till de nedlagda gruvorna, där gruvarbetarna sedan får arbeta under säkerhets- och hälsomässigt undermåliga förhållanden, ofta flera månader i sträck. Tragedin i Welkom antas ha orsakats av en brand som uppstått under ett försök att bearbeta malmen med kvicksilver nere i gruvorna i stället för på marken,

- Om jag får chansen att gå ner, gör jag det, säger 18-årige Sibongile Jonga till Mail & Guardian. Jag vill desperat ta mig ur fattigdomen. Jag är inte rädd för att dö eller gripas; till och med polisen är involverad i det här.

Under veckan har sörjande familjer från hela landet rest till Welkom för att identifiera sina anhöriga.

Inga kommentarer: