torsdag 20 januari 2011

Landskamp i Kapstaden

text & bild TOR BILLGREN

Igår möttes Sverige och Botswana i VM-arenan Cape Town Stadium. Det var ett litet arrangemang med ett hundratal åskådare i 64000-sätesarenan (som den 18 februari är spelplats för U2). Jag intog ledigt rollen som fotbollsfan: hade den största flaggan, (2 meter bred), och var den ende på den svenska sidan som blåste vuvuzela. Jag var lite tveksam till när jag skulle blåsa, eftersom jag inte ville störa de känsliga svenska spelarnas koncentration under precisionsspel och dramatiska anfall. Så jag nöjde mig med att låta den ljuda efter mål, spännande ögonblick och räddningar.


Pierre Bengtsson, Niklas Backman, Alexander Gerndt, Tobias Hysén, Rasmus Jönsson, Guillermo Molins, Sebastian Eriksson, Michael Almebäck, Adam Johansson, Pär Hansson och Anders Svensson.


Jag söker fortfarande efter namnen på spelarna i Botswanas lag.


Botswanas klack.


Pär Hanssons skånska vrål ekade ofta i den stora arenan.


Bild av min syster Una som anlände igår för en längre vistelse i Republiken. Mannen i bakgrunden är tydligen idrottsmannen Christian Olsson, något jag upptäckte först i efterhand, när den svenska journalistkåren på läktaren började flockas runt honom. Friidrottslandslaget har träningsläger i Stellenbosch varje år.


Domaren närgranskar Tobias Hyséns moves.


Sekunderna innan Alexander Gerndt gör 1-0. Expressens Mathias Lühr betraktar insatsen som Gerndts genombrott.


Hansson duckar framgångsrikt undan från ett mordförsök och hindrar returboll.


Jiloan Hamad och Anders Svensson prioriterar olika.


1–0 Alexander Gerndt (30'), 1–1 Joel Mogorosi (47'), 2–1 Anders Svensson (74').


Efteråt är alla vänner igen. Men Niklas Backman (14) fuskar genom att bära undertröja.


Pierre Bengtsson i färd med att blotta sitt bröst.


- Jag jobbar med media!

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Det bästa bilderna jag sett från landskampen. Tack för dem.